Kontakt

Kontakta våra restauranger, hotell och våra medarbetare eller läs mer om vårt hållbarhetsarbete

Close

Om oss

Läs mer

OM OSS

PM & Vänner bildades 1992 av två vänner, Per Bengtsson & Monica Carlsson (anledningen till namnet PM) som då hoppade av sin ekonomiutbildning för att starta restaurang. De är än idag delägare tillsammans.

Koncernen inkluderar idag PM & Vänner Hotel, PM Restaurant, PM Bistro, PM Bröd & Sovel,
PM Fest & konferens samt vår bar på taket, logiskt namngiven PM Bar.

Vår verksamhet utgår från hjärtat av Småland, i centrala Växjö.

Vår gastronomiska filosofi är baserad på de tre grundstenarna skog, äng & sjö. Genom den vill vi visa upp den stora variation vår region erbjuder i form av råvaror och tradition inom matlagning.

Vi strävar efter att tolka vår historia på ett modernt sätt genom att kombinera såväl gamla som nya tekniker i köket.

Vårt hotell följer samma princip som vår gastronomi och kärleken och passionen till mat och
dryck samt design ska vara tydligt genom hela vistelsen på PM & Vänner Hotel.

Vi har under många år jobbat målmedvetet för ett hållbart företagande och försöker att påverka miljön så lite som möjligt. Vi är idag certifierade av Svanen, KRAV och blev 2010 tilldelade ”årets hållbara gastronomi” av White Guide.

Vi hoppas att du som gäst kommer trivas på våra olika verksamheter.

Varmt välkommen!

Close
Close

Karriär

Läs mer

Bli en del av PM & Vänner!

Vår verksamhet utgår från hjärtat av Småland, i centrala Växjö.

PM & Vänner inkluderar idag PM & Vänner Hotel, PM Restaurant, PM Bistro, PM Bröd & Sovel, PM Fest & konferens, PM Flora samt vår bar på taket, enkelt namngiven PM Bar. Vår gastronomiska filosofi är baserad på de tre grundstenarna skog, äng & sjö. Genom den vill vi visa upp den stora variation vår region erbjuder i form av råvaror och tradition inom matlagning. Vi strävar efter att tolka vår historia på ett modernt sätt genom att kombinera såväl gamla som nya tekniker i kök och bageri.

Sedan vår start 1992 har vi jobbat med att skapa mötesplatser som håller över tid. Där människan och hållbarheten alltid står i centrum. Och där vi med stolthet över vår plats och historia möter det moderna och innovativa. Vår filosofi ”Skog, äng och sjö” genomsyrar allt från matens råvaror till materialval. Det är grunden till hållbarhet för oss. Vårt hotell följer samma princip som vår gastronomi och kärleken och passionen till mat och dryck samt design ska vara tydligt genom hela vistelsen på PM & Vänner Hotel.

Vi är idag certifierade av Svanen och KRAV och har blivit tilldelade ”årets hållbara gastronomi” av White Guide. I praktiken innebär vår hållbarhetsfilosofi och vår Svanen-certifiering ett helhetsgrepp över miljö- och hållbarhetsarbetet. Vi är alltid intresserade av höra från nya potentiella kollegor så även om du för
stunden inte ser att vi aktivt söker personal nedan är du alltid välkommen att skicka in ett mail där du berättar lite mer om dig tillsammans med ditt CV.
Vänligen maila till reservations@pmhotel.se så återkommer vi så snabbt vi kan.

 

JUST NU SÖKER VI FÖLJANDE:


Fest- och konferensvärd / värdinna 

Vi söker nu en ny medarbetare till vår fest- och konferensvåning. Tjänsten innebär arbete i den dagliga driften på avdelningen som innefattar såväl dagkonferenser som banketter och events kvällstid. Din roll blir att förse våra gäster med förstklassig service och samtidigt bidra till att skapa och bibehålla en varm och välkomnande atmosfär.  

I det dagliga arbetet ingår uppgifter som information om lokal och teknik till kursledare, servering av konferensfika och lunch samt iordningställande av lokaler.  

I arbetsuppgifterna ingår också att stödja bokningsansvarig vid offerter, konferensplanering och delta vid schemalagda kvällsbeställningar och events, samt övriga uppgifter enligt arbetsmanual. 

Till hjälp finns stöd från bokningsansvarig och F&B manager, samt självklart övriga avdelningar i verksamheten såsom hotell, restaurang, bageri, florist, kök och bar.  

Kvalifikationer och personliga egenskaper:  

  • Erfarenhet från service, konferens och tekniskt kunnande i konferensteknik. 
  • Att kunna arbeta strukturerat och organiserat.  
  • God kunskap i svenska och engelska i tal och skrift. 
  • Kunskap i bokningssystemet Opera är en fördel.  
  • Vi söker en person som brinner för service och försäljning och uppskattar mötet med gästen. Du kan jobba självständigt och effektivt, tar ansvar, är motiverad och engagerad i ditt arbete och bidrar till en positiv arbetsmiljö.  

Tjänsten är heltid med 6 månaders provanställning.  

Önskad start: Enligt ö.k 

Ersättning: Fast månadslön enligt ö.k 

För att skicka in din ansökan och vid eventuella frågor,
kontakta Sebastian Svensson – sebastian@pmhotel.se


Extrapersonal severing, kök och reception 

Just nu söker vi dig som vill jobba som timanställd på våra restauranger och festvåning, i kök eller i vår hotellreception. Våra krav är erfarenhet av den tjänst ni söker och att ni är minst 18 år. Vi betalar lön enligt kollektivavtal. För mer information eller för att ansöka vänligen kontakta oss på nedanstående uppgifter.

Servis PM & Vänner – Bistro och PM Bar
Sebastian Svensson – sebastian@pmhotel.se

Servis PM & Vänner – Fest & Konferens
Charlotte Becker – charlotte@pmrestauranger.se

Kök PM & Vänner – Fest & Konferens, Bistro och Bar
Anders Lauring – lauring@pmrestauranger.se

PM & Vänner Hotel
Sanna Johansson – sanna@pmhotel.se


Praktikant kök
Vi söker ofta ambitiösa praktikanter till våra kök. Känner du att du är rätt person och vill skaffa dig erfarenhet är du varmt välkommen att skicka din ansökan till vår kökschef Anders Lauring.
Du når honom på lauring@pmrestauranger.se


Praktikant matsal
Vi söker ofta praktikanter till vår matsal. Vi söker dig som är utbildad sommelier och som önskar skaffa dig mer erfarenhet genom att jobba i vår matsal. Låter det som något för dig?
Skicka då din ansökan till vår Chefssommelier Rubén Sanz Ramiro.
Du når honom på ruben@pmrestauranger.se

Close
Close

Hållbarhet

Läs mer

Sedan vår start 1992 har vi jobbat med att skapa mötesplatser som håller över tid. Där människan och hållbarheten alltid står i centrum. Och där vi med stolthet över vår plats och historia möter det moderna och innovativa. Vår filosofi ”Skog, äng och sjö” genomsyrar allt från matens råvaror till materialval. Det är grunden till hållbarhet för oss.

Klimatförändringarna är vår tids stora ödesfråga och maten vi äter utgör en betydande del av vår klimatpåverkan. Vi använder så långt det är möjligt närproducerade och ekologiska råvaror, säsongsprodukter samt ökar andelen vegetariska ingredienser i våra rätter. Förutom att vi handlar med lokala odlare har vi även egna växthus och odling i mindre skala. Vi arbetar också aktivt med att minimera vårt matsvinn. Det som ändå blir matavfall används till biobränsle.

Vårt hållbarhetsarbete inkluderar många områden, förutom miljö (mat, energi, transporter, inredning) självklart även social och ekonomisk hållbarhet. Vi är sedan länge KRAV- och Svanencertifierade samt bronssponsor till Naturskyddsföreningen. Svanencertifieringen ställer hårda krav som bland annat rör kemikalier, energi- och vattenförbrukning samt avfallshantering.

I praktiken innebär vår hållbarhetsfilosofi och vår Svanencertifiering ett helhetsgrepp över miljö- och hållbarhetsarbetet.

Som restaurang- och hotellgäst eller konferensbokare kan du bidra till en hållbarare värld genom att göra medvetna val. 2019 lanserade vi också vårt koncept med klimatsmarta konferenser som en del i vår ambition gällande hållbarhet.

Läs gärna mer genom att klicka här: Klimatsmarta konferenser

 

Kött

Vi prioriterar utvalda lokala leverantörer som vi har god kontakt med. Vårt kött kommer från gårdar där vi kan göra studiebesök och vet att djuren har det bra, som Glada utegrisar i Vimmerby, Solmarka i Vassmolösa och Åkes Hemlagade i Tingsryd.

 

Fisk

Vi serverar inte de fiskarter som är rödlistade enligt Världsnaturfonden. Våra lokala leverantörer av fisk är Åsenrökeriet i Urshult, Tjärö Lax och Vägga rökeri i Karlshamn.

 

Frukt & grönt

Vi serverar inga livsmedel som har producerats med GMO och väljer så långt det är möjligt ekologiska alternativ. Grönsakerna kommer från de lokala leverantörerna Solmarka i Vassmolösa, Sjövik gård i Rottne och Ekobacken i Växjö. Vi även egna växthus och odling i mindre skala.

 

Dryck

Det kaffe vi serverar är såväl ekologiskt, som rättvisemärkt. För att ta hand om allt vi köper in och minimera svinn har vi startat projektet ”Zero Waste” där vi använde defekta röda viner för att framställa vår egen vermouth.

 

Maskiner & städ

Vid nyinvesteringar satsar vi på den mest effektiva, hållbara och högpresterande köksutrustningen. Vi har regelbunden kontakt med vår leverantör av disk- och rengöringsmedel, för att alltid ha den senaste teknologin vad gäller kemikaliebesparing.

 

Förbrukning

Konferensblock, pappers- och kontorsmaterial liksom servetter och engångsmaterial är miljöanpassade och vår leverantör av detta är miljöcertifierad. Vi använder el-märkt Bra Miljöval.

 

Personal

Samtliga medarbetare ska vara medvetna om miljöproblem och genom utbildning stimulera till konkreta handlingar som främjar en hållbar utveckling. Dokument gällande vårt miljöarbete och våra certifieringar ska finnas uppdaterade på personal-portalen.

 

Övrigt

Vi säsongsanpassar våra menyer, lagar maten från grunden och strävar efter att allt matsvinn ska hållas på en minimal nivå. Det svinn som ändå blir sorteras och återvinns för tillverkning av biogas. Vi källsorterar, återvinner det som är möjligt och satsar alltid på hög kvalité för lång livslängd.

Close
Close

Integritetspolicy

Läs mer

Integritetspolicy
Denna integritetspolicy förklarar hur PM & Vänner samlar in och använder din personliga
information. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Det är
viktigt att du tar del av och förstår integritetspolicyn och känner dig trygg i vår behandling av
dina personuppgifter. Du är alltid välkommen att kontakta oss vid eventuella frågor.

Personuppgiftsansvar
PM & Vänner, org. nr 556474-9132 samt 556812-1379, med adress Norrgatan 23,351 31 Växjö, +46 (0)470-
759700 / reservations@pmhotel.se, är personuppgiftsansvarig för företagets behandling av personuppgifter.

Vad är en personuppgift och behandling av en personuppgift?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person
som är i livet. T.ex. ett namn, en postadress, telefonnummer, platsinformation, bankuppgifter, ett
foto, en uppdatering i sociala medier, medicinsk information eller en dators IP-adress.
Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas
med personuppgifter utgör en behandling, oberoende av om den utförs automatiserat eller ej.
Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring,
bearbetning, överföring och radering.
För mer information om vad som är en personuppgift och behandling av dem hänvisar vi till
Datainspektionen.

Hur samlar vi in och hanterar samt lagrar personuppgifter?

Prenumeration på nyhetsbrev
PM & Vänner skickar ut nyhetsbrev för att informera om vad som händer i verksamheten.
Nyhetsprenumeranter anmäler själva sitt intresse bland annat via företagets hemsida. Prenumeranten kan
när som helst, på egen hand, avsluta utskicket av nyhetsbrev genom en länk som finns i alla
nyhetsbrev. E-postadresserna i listan för nyhetsbrev används inte i något annat syfte än för just
det specifika nyhetsbrevet.

Rum, konferens, fest och restaurang
Vid bokningar behövs kontaktuppgifter för att PM & Vänner ska kunna ge deltagaren
bekräftelser, information och rätt förutsättningar (exempelvis gällande specialkost). Om
deltagaren inte vill lämna sitt samtycke finns hänvisning till kontakt som kan bistå med att hitta en
lösning. De insamlade uppgifterna används enbart till bokningen deltagaren bokar/anmäler sig till.

Bildmaterial i marknadsföringssyfte
I de fall det går att urskilja människor på bilderna har personen lämnat muntligt eller skriftligt samtycke.
Personen har när som helst rätt att återta sitt samtycke genom att kontakta PM & Vänner på ovan
kontaktuppgifter. I de fall där modellavtal har upprättats gäller laglig grund för avtal.
Bilder lagras i en bildbank, till vilken bolagets anställda har tillgång. Även företagets reklambyrå har tillgång till
en stor del av bilderna – här har personuppgiftbiträdesavtal upprättats. Byrån har inga rättigheter att sprida
bilderna vidare till tredje part eller använda bilderna i andra sammanhang än PM & Vänners marknadsföring.

Tredje part
Dina personuppgifter och annan information om din bokning kan komma att överföras till tredje part som
erbjuder tjänster till oss. Ett exempel på en sådan tredje part som erbjuder tjänster till oss är Oaky B.V. Vi kan
använda Oaky-tjänsterna för att kommunicera med dig och erbjuda dig specifika tjänster och uppgraderingar
som är relaterade till din vistelse hos oss. Oaky fungerar som dataprocessor för dina personuppgifter på
uppdrag av oss, med syfte att erbjuda Oaky-tjänsterna till oss. Vi kräver att alla tredje parts tjänsteleverantörer
respekterar säkerheten för dina personuppgifter, behandlar dem enligt lagen och behandlar dina
personuppgifter endast i enlighet med våra instruktioner.
I vårt hotellbokningssystem sparas uppgifterna ett år.
För bordsbokningar i våra restauranger har vi avtal, inklusive personuppgiftsbiträdesavtal, med FoodFriends
AB/Waiteraid. I detta fall är FoodFriends AB vårt personuppgiftsbiträde.
Föremålet för personuppgiftsbehandlingen enligt detta biträdesavtal är WaiterAid, det bokningssystem vi använder
oss av för bordsbokningar i restaurangerna, som tillhandahålls av FoodFriends AB.
Behandlingen fortgår löpande och består i att visa och behandla bokningar i
restaurangen, avseende personuppgifter av typ namn, telefonnummer och epost samt
uppgifter om bokningen, såsom datum, tid, antal samt i förekommande fall
bokningskommentarer med ex. gästönskemål och allergier.
I Waiteraid sparas uppgifterna i 18 månader.
Här finns mer information om Waiteraid och GDPR: http://www.foodfriends.com/blog/gdpr-for-waiteraid/
Vi kräver att alla tredje parts tjänsteleverantörer respekterar säkerheten för dina personuppgifter, behandlar dem
enligt lagen och behandlar dina personuppgifter endast i enlighet med våra instruktioner.

Integritetspolicy för köp via Caspeco app
När du använder appen så behandlas dina personuppgifter av tre olika personuppgiftsansvariga som är ansvariga för varsin del av processen. Restaurangen som du beställer från är personuppgiftsansvarig för behandlingen som krävs för beställningen. Vill du läsa mer om hur restaurangen behandlar dina personuppgifter kan du göra det på deras webbsida.

Appen tillhandahålls via Caspeco AB som i denna behandling är personuppgiftsbiträde. Det innebär att Caspeco AB vad gäller matbeställningen endast behandlar dina uppgifter på instruktioner av restaurangen som du beställer mat hos, vilka i sin tur behandlar dina personuppgifter på grundval av matbeställningen.

Reepay A/S är ansvarig för betalningslösningen som tillhandahålls via appen och a-handelsplatsen och är därför personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter som krävs för att hantera betalningen. Vill du läsa mer om hur Reepay A/S behandlar dina personuppgifter kan du läsa mer här 

Caspeco AB kommer, baserat på de uppgifter som du anger när du skapar en profil i appen, att föra statistik över användningen av appen. Det innebär att Caspeco AB är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter i statistikändamål, som sker baserat på berättigat intresse. 

Caspeco AB behandlar följande personuppgifter: Namn, Emailadress, telefonnummer. Dina uppgifter delas med våra underbiträden för att kunna leverera vår app och e-handelsplats, men behandlas inte vidare av dem för något annat ändamål. Dina uppgifter överförs inte till tredjeland.

Caspeco AB kommer att behålla dina uppgifter så länge som du har en profil kvar i appen. När du inte längre har en profil kommer dina personuppgifter att raderas.

Du har rätt att kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter som förekommer om dig i Caspeco AB:s verksamhet. Om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller missvisande kan du höra av dig så kan vi både rätta den och begränsa användningen av uppgiften tills den är rättad. Du har även rätt att invända mot behandlingen av dina uppgifter samt begära att de raderas från Caspeco AB:s verksamhet. Vi kommer då att radera uppgifterna från alla behandlingar som baseras på samtycke eller berättigat intresse.

Har du någon fråga om hur Caspeco AB behandlar dina personuppgifter är du välkommen att höra av dig. Kontaktinformation finner du under rubriken ”Kontakt och Kundtjänst” i Köpvillkor. 

Köpvillkor Caspeco
Om PM & Vänner Restaurang AB
Appen och/eller e-handelsplatsen PM & Vänner Restaurang (”Appen/E-handelsplatsen”) tillhandahålls av PM & Vänner Restaurang AB med organisationsnummer 556474-9132 (”Säljaren”, ”vi”, eller ”oss”). Om du vill kontakta oss hittar du kontaktinformation under punkt 12 nedan.

Om köpvillkoren och köp via Appen/E-handelsplatsen 
Dessa köpvillkor gäller vid beställning och köp av produkter och tjänster via Appen/E-handelsplatsen . Avtal om köp initieras via Appen/E-handelsplatsen och ska anses ingånget när vi har bekräftat din beställning i orderbekräftelse eller, om detta sker tidigare, när du har påbörjat användning av en beställd tjänst.

Priser och produkter
Priser för produkter och tjänster anges inklusive moms i angiven valuta. I kassan presenteras det totala priset, inklusive alla avgifter såsom fraktavgift, expeditionsavgift och liknande. Vi har som mål att alltid hålla Appen/E-handelsplatsen uppdaterad vid eventuella förändringar i produktutbudet, men vi reserverar oss för att vissa produkter kan vara slut i lager. Vi eftersträvar att alla priser och produktbeskrivningar i Appen/E-handelsplatsen är helt korrekta men, reserverar oss för eventuella fel. 

Beställning
Beställning görs i Appen/E-handelsplatsen. Vid beställning ska mailadress, namn och telefonnummer anges. All personinformation som anges vid beställning ska vara korrekt och avse den som beställer produkterna. Vi ansvarar inte för utebliven leverans till följd av att otillräcklig eller felaktig information har lämnats vid beställningen. Alla dina beställningar finns under Historik i Appen alt på mail för E-handelsplatsen.

Betalning
I kassan presenteras de betalmetoder som är tillgängliga för respektive produkt eller tjänst. Betalning sker genom kortbetalning, Swish eller på annat sätt i enlighet med de köp- och betalningsvillkor som gäller för respektive betalningsmetod och som anges i samband med köpet. Kvitto skickas elektroniskt till din angivna e-post. 

Kortbetalning
Vi accepterar betalning med Visa, MasterCard. Debitering av ditt betalkort sker direkt. Betalning med kort förutsätter att kunden registrerar ett eller flera betalkort eller annat betalmedel genom att ange kortinformationen i Appen/E-handelsplatsen. För betalkort ska kortnummer, utgångsdatum och säkerhetskod/CVV-kod registreras.

Betalning med Swish
Vi accepterar betalning med Swish. Debitering sker direkt på det till Swish knutna telefonnummer som anges vid betalning. Vid betalning med Swish ombeds man öppna appen för Swish samt legitimera sig med e-identitet.

Orderbekräftelse och leverans
När vi mottagit din beställning bekräftar vi detta direkt i Appen/E-handelsplatsen. När din beställning är bekräftad och redo för leverans för du en orderbekräftelse i Appen/E-handelsplatsen.

Tillgängliga leveransalternativ presenteras i kassan, du väljer själv leveransalternativ när du lägger din beställning.

Avbeställning (ångerrätt)
När du handlar via Appen/E-handelsplatsen har du enligt distansavtalslagen rätt att frånträda beställningen (ångerrätt) genom att meddela oss detta inom 14 dagar. Vid köp av tjänsten räknas fristen från beställningen och vid köp av vara från det att du mottagit varan. Vi återbetalar då de avgifter du har betalat för den aktuella produkten eller tjänsten. Du får själv betala returkostnaden när varan skickas tillbaka.

Ångerrätten gäller endast under förutsättning att (i) produkten returneras i oskadat skick, eller (ii) att vi inte har påbörjat leveransen av den tjänst för vilken du vill frånträda en beställning. Observera att försäljning av mat inte omfattas av ångerrätt. Du kan läsa mer om ångerrätt och vilka varor och tjänster som är undantagna från ångerrätt på Konsumentverkets hemsida, där också blanketter för utövande av ångerrätt finns tillgängliga.

Produktgarantier
Vi lämnar inga garantier på de produkter som du köper och beställer från oss, men du har alltid rätt att reklamera felaktig produkt inom tre år från ditt inköp (se punkt 9). I den utsträckning som tillverkare av en produkt lämnar garantier gäller givetvis sådana garantier för produkten.

Reklamation
När du får dina produkter är det viktigt att du kontrollerar så de inte är skadade eller felaktiga. Om du anser att en levererad produkt eller tjänst är felaktig ska du inom skälig tid reklamera produkten eller tjänsten genom att kontakta oss. Vi undersöker då reklamationen och meddelar om vi kan godta reklamationen och i sådana fall hur vi avhjälper felet, t.ex. genom omleverans, prisavdrag eller återbetalning. En eventuell återbetalning genomförs så snart som möjligt och senast inom 30 dagar från den dag reklamationen slutbehandlats.

Immateriella rättigheter
Din användning av Appen/E-handelsplatsen innebär inte att upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter överlåts till dig. Du får inte använda, kopiera, ändra eller på̊ annat sätt hantera programvara eller annat material som hör till oss eller våra samarbetspartners (till exempel, men inte uteslutande, information och bilder som görs tillgängliga via Appen/E-handelsplatsen) inte heller överlåta eller upplåta rätt till sådan programvara eller material till annan. 

Personuppgiftsbehandling
För att kunna ta emot, hantera och leverera din beställning kommer Säljbolaget att behandla dina personuppgifter. All vår behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på vår webbsida här.

Kontakt & Kundtjänst
Om du vill komma i kontakt med oss når du oss enligt följande:

PM & Vänner Restaurang AB
Västergatan 10, 352 31 Växjö
0470 75 97 00
pm@pmrestauranger.se

Force Majeure
Vi är inte ansvariga för skada eller bristande fullgörelse till följd av strejk, eldsvåda, myndighetsutövning, arbetstvister, olyckshändelser, fel eller försening av underleverantör, driftstopp i allmänna kommunikationssystem eller annan omständighet utanför vår kontroll och som vi skäligen inte förväntas räkna med och vars följder vi inte skäligen kunnat undvika eller övervinna. Om en omständighet i enlighet med denna punkt 13 kvarstår under en period som överstiger 1 månad har part rätt att med omedelbar verkan säga upp avtal om köp vars fullgörande förhindras av sådan omständighet.

Generell ansvarsbegränsning
Vårt ansvar för levererade produkter och tjänster förutsätter att de används på avsett sätt. Vårt övriga ansvar för skador som kan uppstå till följd av fel i produkter och tjänster som vi levererar är begränsat till vad som följer av tillämplig tvingande lagstiftning. Såvida inte tvingande lag föreskriver något annat ansvarar vi inte i något fall för indirekt skada eller förlust, och vår ersättningsskyldighet i förhållande till dig är, såvida inte uppsåt eller grov oaktsamhet föreligger, begränsad till den ersättning du erlagt för berörd produkt eller tjänst.För att vara berättigad till eventuell ersättning för skada ska din begäran om ersättning framställas inom skälig tid från det att skadan upptäcktes eller borde ha upptäckts.

Ändring av avtalsvillkor
Vi förbehåller oss rätten att från tid till annan ändra dessa allmänna villkor. För genomfört köp gäller alltid de villkor som har godkänts och accepterats av dig i samband med aktuellt köp.

Tvister och tillämplig lag
Tvist avseende giltighet, tolkning och tillämpning av dessa köpvillkor ska i första hand avgöras genom förhandling mellan Säljbolaget och dig som kund. Om sådana förhandlingar inte leder till att tvisten avgörs kan tvisten på din begäran prövas av Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Tvisten kan även prövas av allmän domstol varvid svensk rätt ska tillämpas.

Dina rättigheter
Personuppgiftsbehandling som är nödvändig för att fullfölja ett avtal eller fullgöra en rättslig
skyldighet är tillåten utan samtycke. Men för att vi ska kunna samla in och hantera dina
personuppgifter i något annat syfte krävs det att du samtycker till behandlingen. Du lämnar
samtycke till hantering av personuppgifter genom att använda de tjänster vi tillhandahåller, se
mer specifik information under rubriken ” Hur samlar vi in och hanterar samt lagrar
personuppgifter?” ovan.
Du kan när som helst välja att återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss på
kontaktuppgifterna ovan. Om du återkallar ditt samtycke kommer vi att radera de
personuppgifter och upphöra med den behandling som omfattades av samtycket.
Om du vill ha information om vilka personuppgifter vi har sparade om dig kontakta oss på
kontaktuppgifterna ovan.

Close
Close

Kontakt

Läs mer

PM & VÄNNER HOTEL

Västergatan 10
352 31 Växjö, Sweden
Tfn: +46 (0)470 75 97 00
reservations@pmhotel.se

Hotellchef – Sanna Johansson
sanna@pmhotel.se

Kreativ ledare och VD – Per Bengtsson
per@pmrestauranger.se

Ekonomi – Monica Carlsson
monica@pmhotel.se

 

PM & VÄNNER RESTAURANT

Storgatan 22-24
352 31 Växjö, Sweden
Tfn +46 (0)470 75 97 00
E-mail: pm@pmrestauranger.se

 

Vänligen notera att vi inte tar emot bokningar via email. Bokning sker enklast via vår onlinebokning här på vår hemsida alternativt telefon.  

Kökschef– Anders Lauring
lauring@pmrestauranger.se

Wine Director – Rubén Sanz Ramiro
ruben@pmrestauranger.se

Chefssommelier – Arvid Lundström
arvid.lundstrom@pmrestauranger.se

Hovmästare & Sommelier – Ulrika Bohman
ulrika.bohman@pmrestauranger.se

 

PM & VÄNNER BISTRO

Storgatan 24
352 31 Växjö, Sweden
Tfn +46 (0)470 75 97 10
E-mail: pm@pmrestauranger.se

 

Vänligen notera att vi inte tar emot bokningar via email. Bokning sker enklast via vår onlinebokning här på vår hemsida alternativt telefon.  

Kökschef– Anders Lauring
lauring@pmrestauranger.se

Chefssommelier – Rubén Sanz Ramiro
ruben@pmrestauranger.se

Food and Beverage manager – Sebastian Svensson
sebastian@pmrestauranger.se

Bistro Manager – Samuel Sörgårn
samuel@pmrestauranger.se

PM & Vänner Bistro är beläget i korsningen Storgatan/Västergatan

 

PM & VÄNNER BAR

Västergatan 10
352 31 Växjö, Sweden
Tfn +46 (0)470 75 97 10
E-mail: pm@pmrestauranger.se

Ansvarig kök – Morgan Giraud
morgan@pmrestauranger.se

Ansvarig bar – Sara Rönneke Fristedt 
sara@pmrestauranger.se

PM & Vänner Bar nås genom hotellentrén

 

PM FEST & KONFERENS

Västergatan 10
352 31 Växjö, Sweden
Tfn +46 (0)470 75 97 22
E-mail: konferens@pmrestauranger.se

Ansvarig Fest & Konferens – Charlotte Becker
charlotte@pmrestauranger.se

Bokning – Emma Petersson
konferens@pmrestauranger.se

Kökschef – Anders Lauring
lauring@pmrestauranger.se

Chef de Cuisine – Morgan Giraud
morgan@pmrestauranger.se

Vår konferens och festvåning nås genom hotellentrén

 

PM & VÄNNER FLORA

Västergatan 12 c
352 31 Växjö
Tfn +46 (0)470 75 97 75
flora@pmhotel.se

 

PM & VÄNNER BRÖD & SOVEL

Norrgatan 23
352 31 Växjö, Sweden
Tfn +46 (0)470 75 97 30
E-mail: bageri@pmrestauranger.se

 

Vårt café och bageri hittar du på Norrgatan 23, ca 100 meter från PM & Vänner Hotel i centrala Växjö.

Close